Fuding kínai fehér teák mint az eleven ázsiai tea kultúra préselt adomái – tea blog IV.

Fuding kínai fehér teák mint az eleven ázsiai tea kultúra préselt adomái – tea blog IV.

A fehér teák világa az egyik legtöbb nyugalmat és harmóniát rejtő és hozó adoma a tea termőhelyekről és teakészítők kezeitől. Ha arra gondolunk, hogy a fehér teák is kivívták a régi tradicionális teavilág unikális préselt teái közt a helyüket, mindjárt nagyon érdekessé kezd válni a préselt fehér tea fogalma. De miről is van itt szó?

A fehér teák esetében is úgy tartják, minél idősebb annál inkább érték, ami azt jelenti, hogy az európai mércével felállított un. szavatossági időn túl kezdődik a tea mint fogalom esetükben is. Egy néhány éves tea nem csak drágább mint egy friss, de az íze is jó értelemben változik (ha megfelelően tárolják). A néhány évet meghaladó korú teák viszont esetenként már komoly értékekké válnak mind eszmeileg, mind pénzben. Ez természetesen igaz a fuding teákra is, melyek a teák közt különös kulturális “karriert” futottak be. Eleinte nem létezett préselt teaként. Viszonylag új keletű dolog, hogy el lehet érni ebben a formában is és a legérdekesebb, hogy ezt az “újítást” az ázsiai teák világa kifejezetten jól fogadta és hamar, tökéletes módon illeszkedett a fuding a tradicionális préselt teák közé.

A teakultúra elevenségének élő bizonyítéka a préselt fuding is éppen ezért. Felmerül a kérdés, tradíciókon nyugvó modern tea hóbort – e a préselt white tea? Nem hinnénk de tény, hogy szerethető kegy Ázsiától. Egy tradicionális tea új formát ölt és úgy hat, mintha mindig is az új alakjában lett volna fellelhető. Egy időben Kína kifejezetten kereste a lehetőséget, hogy a lehető legtöbb helyről visszavásárolja ezeket a préselt luxuscikkeket és felhalmozza azt mint valami főzhető “arany tartalékot”. Manapság persze van olyan szerencsénk, hogy viszonylag könnyen beszerezhetjük és mivel az elkészítése nem is bonyolult, a legtökéletesebb formájában élvezhetjük ha kedvünk éppen úgy tartja – csak legyen szívünk megkezdeni a préselt tea korongot valahol…


Tea kerámiák és ikebana kőcserepek csendélet szereplőkként

A kerámiák és kőcserepek, azaz az ezekből készült tárgyak és művészeti alkotások alkalmasak többek között csendéletek létrehozására és a létrehozott csendéletek pedig fotók készítésére. Műhelyünkben az elkészült kerámiákat fotózás után szoktuk polcra tenni, de nincs ez mindig így. Sok esetben túl erős a késztetés, hogy készítsünk egy – két olyan fotót is szimpla kedvtelésből, ami reményeink szerint picit túlmutat a tárgyfotózáson. Ezekből szeretnénk most párat megosztani veletek és reméljük, hogy kedvetekre való lesz.


Zöld tea és fehér tea wagashi helyett pedig eper marcipán desszerttel – tea blog III.

Zöld tea és fehér tea wagashi helyett pedig eper marcipán desszerttel – tea blog III. címmel jelentkezünk most és igen, a fent említett két “színben” teszteltünk ezúttal teakeveréket. Ízekről beszélni olyan dolog mint álmokról, vagy képekről. Nehéz volna és szinte felesleges leírni milyen élményeket hoz magával egy zöld teából és fehér teából készült teakeverék. Ami evidens, hogy sem cukor, sem citrom, sem méz, sem tej nem került elő csak ” pure tea ” és csak víz. Az igazi teához más nem is szükséges, ha az elkészítés alapanyagaira gondolunk. A teázáshoz nálunk chawan kerül elő ami pont ezért készült műhelyünkben, hogy ilyenkor legyen mihez nyúlni (ha teáscsésze kell hirtelen).

A fehér teát ízlés szerint egy vagy két tized részben szokták adni a zöld teához, ha az a cél, hogy a zöld tea ízét picit lágyabbá tegyük. Ennek sikere persze nagyban múlik az elkészítés módján, de az meg annyira nem bonyolult, hogy kihívásként kelljen rágondolni. Szóval hátra lehet dőlni és megnyugodni – persze a legjobb, ha ezt tea fogyasztás közben tesszük.

Akik kedvelnek valamit – csak úgy passzióból – fogyasztani a tea mellé, azok általában már tudják, hogy a legtöbb ázsiai országban remek ötleteket találhatnak arra, hogyan lehet a teázást még kellemesebbé tenni. Ha csak a wagashi – t vesszük példának, láthatjuk, hogy olyan ( jó értelemben vett ) szubkultúrába futhatunk bele a kereséssel, aminek nincs vége és csak inspirálni tudja az érdeklődőt minden találat. A wagashiból kiindulva mi most egy teázáshoz való édességet gondoltunk újra és így történt, hogy marcipánnal borítottunk be epret – amit aztán porcukorban forgattunk meg. Mandulával tálaltuk és kíváncsian vártuk, a teázás után hogyan hatnak az ízek.


Yin zhen fehér tea chawanból és shohin bonsai – tea blog II.

Yin zhen fehér tea chawanból és shohin bonsai – tea blog II. Ezúttal fehér teázunk és nem meglepő módon, igyekeztünk a tea színvilágához és hangulatához harmonikusan illő chawant választani. A teák között előkelő helyet foglaló Bai hao Yin zhen egy könnyű és kellemes tea, mely fogyasztása hidegen és melegen is egyaránt ajánlott. Ha melegen fogyasztjuk 70°C – 80°C – os vízzel – lehetőleg minél lassabban – szükséges leönteni a teát. Ha hidegen fogyasztanánk, akkor lényegesen több időt vesz igénybe a teakészítés. Ez esetben órákon keresztül érdemes áztatni a lehető legtisztább és legfrissebb vízben. Ezt a teát nem csak ízéért és zamatáért, de számos az egészségre kedvező hatásáért is fogyasztják.

Yin zhen tea - Silver needles

Yin zhen tea – Silver needles

 

A hangulat fokozásának érdekében “mellékeltünk” a teához egy shohin bonsait és egy tenpai figurát, hogy addig is amíg ízleljük a Yin zhen – t, legyen min járjon a tekintet. Nem szükséges tea mesternek lenni ahhoz, hogy igazán kellemes élményt jelentsen az urbánus trendekből és a hagyományokból egyszerre merítkező teázgatási forma. A badarai chawan ebben az esetben akaratlanul is szertartásossá teszi a teázó mozdulatait, mert a “láb” egyensúlyi helyzete megköveteli az óvatosságot és a lassú mozdulatokat (ellenkező esetben kiömlik a tea).

Érdekességként:

Egy taiwani ismerősünk szerint, a Bai hao Yin zhen tea hatásának köszönhetően a bőr egészséges marad és öregedése is lassul. Az ázsiai nők bőrének különleges szépségére is ez a magyarázat szerinte és a hosszú életre ugyan úgy…

 


Chawan bonsai mellé és chabana – tea blog I.

Chawan bonsai mellé és chabana – tea blog I.

A chawan és a chabana a teaszertartások része, mint ahogyan a mizusashi, a chasen és a chasaku is. A chabana kompozíciók – hasonlóan mint az ikebana, a kusamono és a bonsai – hivatottak kifejezni az aktuális évszakot és emellett számos egyszerű szabály vonatkozik ugyan rájuk, de alapvetően roppant könnyed műfaj. Esetében érdemes lemondani az erős illatú virágokról, a tövises növényekről – nem beszélve a mérgező növényekről. A természetes hatás elérésének érdekében tiltott a vásárolt (pl. virágbolti) virág használata és preferált a kertből, mezőről vagy rétről szedett virág, ág, stb… Mindezt azért említjük, mert egy shizuokai példából kiindulva, fogtunk egy első látásra ikebana vázának tetsző kerámiát és chabanát helyeztünk el benne. Mindezt azért, hogy egy újra alakított (restyling utáni) Kínai boróka (Juniperus chinensis) bonsai fát bonsai display szerűen szemlélhessünk teázás közben.

Tea szertartás vagy tea fogyasztás?

Kinek – kinek másért és másért kedves az ázsiai teák világa és biztosan nem vet senki követ azokra, akik chawanból kínai teát fogyasztanak – csak úgy a teázás öröméért. Mi egy sanghaji teát vettünk elő ezúttal, amit  70 – 80°C közötti vízzel készítettünk el úgy, hogy azt mennyiségre értve 20% – nyi hideg vízzel hűtöttük vissza, hogy kijöjjenek az ízek amennyire csak lehet. Úgy tartják, hogy a teázáshoz minden esetben friss és oxigéndús vizet kell használni, mert a teáknak ez hozza ki leginkább az ízét a legoptimálisabb mértékben. Eső, forrás vagy ásványvíz a javasolt dihidrogén – monoxid ezen teák esetében, de urbánus környezetben a csapvíz is megteszi (kénytelen-kelletlen).

A teával mi az újra alakított pre bonsai látványát szerettük volna élvezni és egyébként a teázás “jelenléte” miatt választottuk a chabana komponálást a kusamono kihelyezés helyett. Hogy mégis összhangban lehessen a chabana a bonsai fával, alá is shohin bonsai asztalt tettünk és így minket már nem zavart a látvány semmiben sem…


Kalligráfia helyett ecsettel írás tussal

Kalligráfia helyett ecsettel írás tussal – freestyle ikebanához. Néhány szál sárga és piros tulipánhoz készítettünk írással készült tusfestményt (ami inkább grafikaként kezelhető). A tulipánok insatllálásához kenzanokat és gördeszkalapot (felfüggők és kerekek nélkül) használtunk. Az “Over society under clouds” felirat ecsettel és tussal készült. A kivitelezés módja ötvözi az un. “amerikai grafikai-iskolai” kézírást, a graffiti tagging betűrajzolását és a street art kompozíciós “elveit”. Mindez megjelenésében igyekszik erősen utalni a japán kalligráfia világára – természetesen csak asszociatív módon. A cél az volt, hogy egy könnyed kísérlettel készüljön egy grafikai jellegű de objekt art rendszerű variáció az európai és japán kulturális elemek fúziójára…


Werk fotók a Kitsimono műhelyből

Werk fotók a Kitsimono műhelyből. Nylon kimono és overál. Geta és virágok és mindez modern megjelenésben artikulálva. Egy új web dizájn készül és ehhez hívtuk segítségül Kicsilaurkát akit Bíró Krisztina ruháiban fotóztunk.

Pár fotót most ízelítőként osztunk meg veletek azok közül, melyekkel elsőként próbáltunk a célhoz közelebb kerülni (grafikus szoftverekkel). A többi fotóval folytatjuk tovább és minden erőnkkel azon leszünk, hogy nyáron már láthassátok az új Kitsimono “szájtot”!

 

 


Taiwani hangulatok fotografikákon II.

Újra elővettünk pár taiwani fotót és belenyúltunk, de nem annyira mint elsőre tűnhet a nézőnek. A járműből fotózott bemozdult, elsőre jelentéktelennek tűnő fotók gyűjtése lehet koncepció és lehet véletlen halmozás eredménye (ha elmarad a törlés). Kicsit dokumentáló, kicsit fotóriporteres, kicsit expresszív és kicsit játékos… Céltalannak ugyan nem céltalan, de magáért való sorozat lett ez is és ha helyenként elmosódott is némelyik kép, az úgy…

Hogy magára hagyott fiatal juhart látunk amortizálódott bonsai tálban, vagy pálmák alatti boróka bonsaiokat, vagy éppen egy nagyobb Ficus alatt egy kisautót az abból a szempontból jelentéktelen, hogy (szinte) bármit fotózhatunk a fentebb említett koncepcióval – minden amit látunk képet ad Taiwanról. Abból a szempontból persze nem jelentéktelen, hogy a szubjektivitás így kap teret és így keletkezik eszköz arra, hogy a mi szemünkkel “közvetítsük” az ott látható dolgoknak ezt az oldalát (is)…


バダライ chawan – vagyis badarai japán teáscsésze és hip hop chill Taiwanból

Ha egy japán teaszertartáshoz keres az ember chawan – t, akkor lehet pokolian nehéz dolga is és fatálisan egyszerű is. Ha csak úgy keresünk akkor szinte bármilyen chawan megfelelő lehet, ha megüt egy bizonyos mércét. Ha viszont nem intuitív alapon, hanem szinte konceptuálisan kutatunk, minél több elvárásunk van az elképzelt kerámiával kapcsolatosan, annál nehezebb minden… Alkotóként más a helyzet. Ha vannak elképzelések és gondolatok a teáscsészével kapcsolatban akkor pörögjön azért a korongozó és lépjenek kapcsolatba egymással a mázak azért – aztán meglátjuk sikerül – e…

A teázás a japán kultúrkörben merítkező részére bizonyosan mást jelent mint azoknak akik a teában a tea ízt, vagy a tea köznapi megszokását élvezik. A teának gyógyászati, élvezeti és spirituális vonatkozásai éppúgy vannak mint konvenciói. Egy chawan alkalmas ugyan a matcha fogyasztására, de természetesen nem csak arra… Az egyik legérdekesebb találkozásunk a japán teáscsészével Taiwanon történt, ahol is badarai chawanból kínáltak kínai teát és meglehetősen urbánus körülmények közt fogyasztottunk teát végtelenül oldott hangulatban. “Báj dö véj” szórakoztató volt a kellemes társaságban feloldani minden szabályt és egyszerűen élvezni a japán kerámia és a kínai tea nyújtotta luxust Taipei – i hip hop chill (!) hallgatása közben egy legóval dekorált helyiségben egy kortárs művészeti galériában… Ebből a hangulatból inspirálódva készült el az ebben a posztban látható teáscsésze (melyet láthattatok már az Instagram profilunkban éppúgy mint facebook oldalunkon).

 


Tenmoku gata és Badarai – két chawan újragondolva

Tenmoku gata és Badarai – két chawan újragondolva. Úgy tartják, hogy a teaceremónia alkalmával a teázó partner vagy vendég nem csak kiemelt figyelmet kell kapjon, de szükség szerint igyekezni kell lelkileg is minél közelebb kerülni hozzá és természetesen térben is (ami alatt azt kell érteni, hogy amennyire csak lehet intim hangulatot kell teremteni). A mai modern városi életben ezt nem csak azért nehéz kivitelezni, mert a gyakorlatban nehéz olyan partnert találni, akivel teáznánk is és aki ismeri is a tea ceremónia részleteit, aki értékeli, ha a chawan legszebb részét felé fordítva kínáljuk. Sokszor magunk vagyunk a teázással és csak magunknak vesszük elő a chasen – t, a chasaku – t, a matchát vagy egyéb teát. Erre gondolva formáztunk meg néhány chawan – t nem régen, amiből kettőt mutatunk be ebben a posztban.

Ez a Tenmoku – gata chawan egy méretében klasszikus teáscsésze, de súlyát tekintve nehéz és a láb egészen bizonytalanná teszi a megállásban. Így a borulás elkerülése érdekében óvatos mozdulatokra kényszeríti használóját, akinek nincs könnyű dolga, ha ki kell választania az edény fő nézetét a teázáshoz. Az edény belső fele – a mázazásra gondolva – kedvez az átlátszóbb, világosabb teák fogyasztóinak és azoknak akik szeretik teázás után szemügyre venni a chawan – t, ahogyan a teaszertartás alatt a tea elfogyasztása után is kifejezetten illik.

 

A Badarai chawan újragondolását ebben az esetben úgy igyekeztünk kitalálni/megalkotni, hogy színben minél kellemesebb élményt nyújthasson a teával együtt hatva. Fehérek és zöldek dominálnak benne és minden harsány vagy nehézkes színhatást kerültünk. A stabilitást itt nem helyeztük annyira borotvaélre, viszont az edény formája és alja és pereme – a homogenitás hiányában – mégiscsak figyelemre készteti a teázót.

Gyakorlatilag azt szerettük volna, ha használat közben a teázó a teára figyelne és ha egyedül is van (mindegy, hogy egy modern lakásban vagy egy bonsai kertben) ne tudja elterelni a figyelmét semmi a teáról, pontosabban a teázásról…