Tusfestők ecsetboltja Taipeiben

Ha azt mondjuk ecset, sőt tusecset akkor nem csak a suzuri jut eszünkbe meg az ecset állványok. Létezik sok féle és bár a legtöbb esetben a japán és a kínai ecsetekre gondolunk ilyenkor, természetesen ezeken kívül is van sok minden ebben a témában…

Taiwanon jártunkban Taipeiben is több okból maradtunk egy kicsit és az egyik oka az volt ott tartózkodásunknak, hogy ellátogassunk Ázsia egyik legjobb ecsetboltjába. Ebben a boltban kézzel készült mesteri ecsetekkel lehet találkozni, amiket ecset készítő mester keze munkájaként tisztelhetünk. Itt nem egyszerű ecsetkötésről van szó és nem egyszerű kézművességről. A számtalan ecsettípus és méret mellett különlegességek is alkotják a kínálatot. A viszonylag egyszerűbb ecsetektől egészen a baba hajból készült ecsetekig sok minden megtalálható. ( Reméljük nem kell magyarázni és reméljük mindenki feltételezi a megkérdőjelezhetetlent. Egyetlen babának sem lesz ecsetek miatt még kellemetlen pillanata sem….) A mester és segítői is végtelenül kedvesek és vendégszeretőek és fantasztikus portékával várják az ajtón bemenő embereket. A műhely hangulatú bolt a legkedvesebb helyek közé tartozik, ahol valaha jártunk a világban. Alkotó embereket kiszolgáló mesterségek műhelyeiben és boltjaiban járni mindig kellemes érzés, mindig olyan, mint mikor haza ér az ember. Még akkor is, ha több ezer km – re vagyunk a saját otthonunktól / saját műhelyünktől. Az ember fejében kavarognak ilyenkor a saját mestereinek mondatai és intelmei, szidalmai és dicséretei egyszerre. De nem felejtjük el miért is jöttünk és a lehetőségekhez mérten összeválogattunk pár ecsetet porcelán festésre, írásra, tusfestésre és mázazásra…


Taiwan bonsai 2. – Wann Ying Art Garden

Taiwan bonsai 2. – Wann Ying Art Garden avagy “bonsai plein air”… Az európai impresszionista festők a “plein air” feltétlen híveiként nem csak örömmel festettek a szabadban de vallották, hogy a természetes fényben jönnek ki úgymond a színek a legerőteljesebben. Történt mindez abban a korban, amikor nem egy ismert klasszis festett japán kerteket és mesterséges tavak felett ívelő hidakat (pl. Monet). Európaiként nem meglepő módon azonnal juthat eszünkbe az impresszionista festészet, hiszen ennek az irányzatnak az előképeit meghatározta ez a világ és ha nem is konkrétan Taiwan, de mindenképpen ez az ázsiai kertművészeti aura. A színeknek mindenképpen jót tesz a természetes fény – nem úgy mint egy “szpottolt” neutrális display “bekgráond”. Miért érdekes ez? A fény a látás elengedhetetlen életre hívója és éppen ezért egy szabadtéri bonsai kiállítás vagy egy bonsai kert mindig erősebb impulzust ad mint a fedett terek kivilágított sötétsége. Így volt ez a Wann Ying Art Garden – ben is és mindezt csak fokozta a jó idő, a napsütés és a madarak… Harsány színek, virágzó dísznövények, formára nyírt cserjék, mindenhonnan jól komponált látványok és látvány elemek, szép épületek és minden ami ott tart egy kertben…

Az óriási bonsai gyűjtemény leginkább nagy méretkategóriákból tevődik ki és ezek az impozáns fák  jól érvényesülnek a tájépítészet és a kertépítészet különböző megoldásai között. Leginkább borókák, Bugenvilleak és Pinusok teszik ki az állományt és persze koros, látványos Ficusok. A kertben egyébként kellemes tájrészleteket imitáló szekciók is találhatóak és szép számmal akadnak szobrok, hidak, kövek.

Magát a kertet egy külön területen váltotta a látogatók számára egy kizárólag Pinusokból álló szabadtéri bonsai kiállítás, melyből természetesen visszatér a látogató a kertbe. A szabadtéri kiállítás nem csak idős, de viszonylag fiatalabb fenyőkből is állt, de ezek a növények igényességükben megegyeztek és élvezettel teli érzés volt végig nézni őket…

Az alábbi videó anyaga a helyszínen készült, hogy adhassunk egy még átfogóbb képet, illetve benyomást a kertről. Figyelem! A tartalom nagyobb része “szakmaiaskodik”, a kontent bonsai kontent, de a képanyag…


Taiwan bonsai – bci 2017 convention 1.

Taiwan bonsai – bci 2017 convention 1. rész… Taiwanon jártunk és volt szerencsénk betekintést nyerni az ottani bonsai kultúrába. Az internacionális rendezvény keretén belül nem csak kiállításokat nézhettünk meg, de megannyi bonsai kertben is jártunk. Az ottani időjárás a novemberi időszakban is megfelel a nálunk nyáriasnak mondható körülményeknek – így nem csak jó időnk volt, de kényelmes is volt pulóver, kabát és effélék nélkül… Ez persze sejteti azt is, hogy az Európában megszokott és gyakori fa és cserje fajokon kívül számos érdekességet is láttunk ( Bugenvillea, Ficus, Gardenia, Podocarpus, stb… ). Az igényes és jól szervezett kiállítás és a szebbnél szebb kertek kellemes emlékekkel engedtek haza minket és ha ez nem elég, a helyiek vendéglátása és barátsága csak fokozta az út és az ott tartózkodás élményét és szerethetőségét. Elsőként a hivatalos nagy kiállításon készült fotókból osztanánk meg veletek párat és természetesen egy videóbejegyzést is beillesztettünk ebbe a posztba. Nem rohannánk nagyon előre, de annyit elárulhatunk, hogy kertekről is fogunk mutatni gyönyörű felvételeket és egy kicsit – ha virtuálisan is, de belekóstolunk az ottani gasztronómia világába és Taipeiben is felvettünk némi anyagot bonsaiok nélkül a város mai életéről… Reméljük kedvetekre való lesz az anyag és olvastok minket továbbra is!

A taiwani bonsai világa esztétikai értelemben némileg különbözik a japán bonsai világától és annak aki csak ezt keresi pici csalódást okozunk talán, de aki szereti a fákban a részleteket és az igényességet és a bonsaiban a fák kora által keltett felülmúlhatatlan impressziókat és a részletgazdagságot az bizonyára úgy fog érezni ahogyan mi is. A taiwani bonsai gyönyörű, sőt, gyönyörű komplett és komplex világ…

A Taiwanban látható bonsai fák méreteire többnyire az impozáns és legnagyobb méretkategóriák jellemzőek és csak viszonylag ritkább esetekben láthatunk közepes vagy kisebb méretkategóriájú fákat. Egy – egy shohin kompozíció éppen ezért ritka és éppen ezért unikális ritkaság számba megy. Olyannyira, hogy nem egy esetben láttunk ebben a méretkategóriában suiseki kisérő növényként alkalmazni shohin vagy mame bonsait, de műnövényből… és itt most erre hagynánk egy kis időt…


Szintipop mikro – chill ázsiai impressziókból

Szintipop mikro – chill ázsiai impressziókból. Kicsit ilyen és kicsit olyan és rövid és ezen kívül több féle könnyűzenei elemet mixel magába. A meghatározásra és a leírásra nem fordítanánk nagy energiákat mint ahogyan a description margójára sem taggelnénk oda minden elektronikusan hash szót. Az egész amúgy is egy kísérleti zene ami arra hivatott, hogy átadjon egy hangulatot. Elektronikus zene szabályok nélkül, ami inkább mint játék született meg a hangsávok helyein. Definiálni egy 1:38 – as hangzáshalmazt értelmetlen és nem vezet sehova. Érdemesebb beérni azzal, hogy a cím szerint elindulunk asszociációkban: “Play, instead of Chill – my Asia in my mind”…

 


Urbánus blogfotó egy fa árnyékáról

Urbánus blogfotó egy fa árnyékáról. Tudtátok, hogy a láthatatlan fáknak is van árnyéka? Egyes urbánus közösségek oly nagyra tartják a láthatatlan fák árnyékait, hogy elkerítve őrzik őket – bízva abban, hogy nem tűnnek el mikor felkel a nap…

Szerencse, hogy manapság az embernél általában van egy olyan telefon, ami alkalmas arra, hogy készítsen valamilyen fotót. Így szinte mindig van lehetőségünk, hogy megörökítsünk valamit ami szembejön mint téma vagy mint mulatságos dolog, stb… Ebben az esetben az a mulatságos dolog került a szemünk elé, hogy egy szokatlanul kicsi építési területnek feliratozott és fal előtt elkerített rész egy árnyékon kívül semmit nem választott el az emberektől. Az egésznek a sajátos és különös hangulata önkéntelenül is azon gondolkodtatott el, véletlenül nem – e egy olyan kortárs művészeti alkotást látunk, ami egyszerre kísérleti, konceptuális és objekt. Talán nem, de mondjuk, hogy meg sem lepődnénk, ha így lenne.


Werk helyett előzetes – Kitsimono fotókból grafikák

Werk helyett előzetes – Kitsimono fotókból grafikák készültek műhelyünkben, de nem rohanunk ennyire előre hirtelen. A legutóbbi fotózásunkra külön válogatást tartottunk még a nyáron és sokan jelentkeztek, hogy részt vehessenek szerény castingunkon, mely gyakorlatilag egész naposra sikerült. Az idő telt – múlt és végül a nemrégiben történt fotózást követően előállt az anyag amin dolgoztunk. A fotókból párat előzetes szerűen megosztunk veletek és hamarosan jövünk azzal az anyaggal is amihez ezek a digitális fotó-grafikák készültek.

A japán kultúra műhelyünkre gyakorolt hatása talán egyértelműen látható és talán nem mondunk újat vele ha azt mondjuk, hogy minket képes arra is inspirálni, hogy vele párhuzamosan egy másik kultúra elemeit és művészetét is életre hívjuk weboldalunkon. Ez a ” html – varázslás ” hivatott ezen törekvéseink vizuális megjelenését biztosítani és igyekeznek jelenlegi fotógrafikáink segítségével más vizuális kommunikációs formában is visszaadni azt a világot, melyet kerámiákkal és tusfestményekkel készülünk megmutatni. A divatfotózás szerű hozzáállás és a grafikus utómunka annak köszönhető illetve azért lett választva eszközként, mert kifejezőereje szerintünk nem csak erővel bír, de legalább annyi üzenetet képes hordozni, mint a “csendes” kerámiák és a néma tusfestmények…

Erős utalásokra lett szükségünk mind formailag mind felületekben, motívumokban és színekben ahhoz, hogy átadhassuk azokat a gondolatokat, melyek elkülönítik az iparművészettől és a dizájntól azt a világot amit műhelyünk munkássága képvisel(ni igyekszik). A másik kultúra, melyet fent említve beemeltünk a japán mellé a magyar kultúra és itt el is kezdünk pontosítani.

A két elem közé nem helyeztünk sem alá – fölé, sem mellé rendelési viszonyt és mindkét kultúrából a paraszti, illetve népművészeti és kézműves elemek viszik a kezünk és mozgatják gondolataink és elképzeléseink. Mindezt képzőművészként előadva – művészettörténeti “szókészletet” alkalmazva; leképezve adjuk elő illetve éltetjük műhelymunkáinkban.

 

“Your art is our folklore” – Ez az a mondat, ami oda – vissza megállja a helyét akkor is, ha a szubkultúra és a hagyományőrzés kerül egymás mellé és akkor is, ha a magasművészet és a dizájn, de akkor is ha a két fentebb említett kultúra egyes elemei… Ennek a gondolatkísérletnek a kibontása már tárgyakban történik és az elkövetkező időkben számos munkánkkal erre a gondolatiságra fogunk reagálni művészetünkben. Reméljük olvasóknak a közhelyes “mindenki” mellet a népifejeket, a néprajzosokat, a streetart rajongókat, a művészet habzsolókat, a japán fanokat, a teázókat, a mesterségeket kedvelőket, a dizájnért bolondulókat, a néptáncosokat, a taikósokat, a gardon készítőket, az esztétákat, a műértőket, az artblog bolondokat és persze minden olyan embert akinek kedves lehet a téma…

 

 


Kado – Ikebana készítés és workshop Jászfényszarun

Előző posztunkban, “Vasárnapi ikebana” címmel írtunk arról, hogy a Petőfi Sándor Művelődési Ház és Könyvtár Jászfényszaru felkérésére egy előadással és egy bemutatóval, valamint egy közös ikebana készítéssel (workshoppal) készülünk. A résztvevőknek köszönjük, hogy eljöttek és a szervezőknek ezúton is köszönjük a felkérést.

 

Az esemény egy előadással kezdődött, mely az ikebana történetéről és különböző iskoláiról szólt és persze az alapvető és legfontosabb szabályokról és az ahhoz tartozó gondolatainkról. Szó volt a modern irányzatok és a hagyományos ikebana közötti izgalmas határokról és egyebek mellett arról is, hogyan érdemes megközelíteni a témát, ha valaki szeretne ezzel foglalkozni. Ezt követően az ikebanához szükséges kellékek és eszközök bemutatása mellett ismertettünk pár praktikát, mely vagy az eszközöket képes helyettesíteni, vagy egyszerűen megkönnyíti a növényekkel való foglalkozást.

Az összegyűltek, a résztvevők az előadásunkat követően ikebana készítésbe kezdtek és legnagyobb örömünkre, szemmel látható volt, hogy megfogadták tanácsainkat és be is építették alkotásaikba az előadáson elhangzottakat. A kérdések és a készülő növényi kompozíciók egyaránt erről tettek tanúbizonyságot és a kenzant oázissal kiváltva tele lettek az asztalok növényekkel.

 

 

(Pssszt!: …volt szó arról is, hogy ha nem vagy profi ikebanás, akkor is örömödet lelheted ebben a műfajban és ez az egyik legfontosabb dolog az ikebanában. Igyekeztünk ehhez pár “fogodzót” adni, reméljük sikerrel jártunk!)

 


Vasárnapi ikebana

Vasárnapi ikebana készítési lehetőség lesz (2017. október) 15.-én a Jászságban. Egész pontosan a Petőfi Sándor Művelődési Ház és Könyvtár Jászfényszaru biztosít teret kulturális kiállítás sorozatában ezúttal Japánnak és ezen a rendezvényen belül kap teret az ikebana is. A vasárnapi ikebana készítési lehetőségre jelentkezni a művelődési ház weboldalán lehet és a feltételeket is ott lehet részleteiben megismerni. A workshop – szerű alkalom egy előadással kezdődik és azt követően az ikebana egy ágában ki is próbálhatják magukat az érdeklődők. Az előadást, a bemutatót és a közös ikebana készítést a művelődési ház felkérésére a Kitsimono műhely tartja, várunk szeretettel minden kedves érdeklődőt!


Szalon ikebana másként

Szalon ikebana másként. A helyszín egy szalon, egy autószalon és a téma a Mazda mellett az ikebana. Vágott virágok, zöldek, rezgők, vágott levelek és ikebana kerámia. Egyik irreguláris ikebana vázánk volt a “foglalat” és a freestyle ikebana egyik útját járva, egy három pontos magasságú kompozíciót kreáltunk egy alkalomra. A virágok válogatásánál ügyeltünk arra, hogy minél több olyan elem legyen ami utal az aktuális évszakra, ami jelen esetben az ősz eleje. A zöld kiegészítők emellett olyan szempontok szerint (is) kerültek a kompozícióba, hogy lehetőleg minél nagyobb teret hódítsanak meg vizuálisan az adott térből, hogy ne vesszen el az ikebana optikailag az autók birodalmában.


Oncidium és tus a tatamin

Oncidium és tus a tatamin – persze az egyik üvegvázában a másik pedig keretben. Amolyan kikapcsolódás féleségnek szántuk a dolgot a műtermi munka közben. Egy kiállításra szedtünk össze anyagot, mikor előkerült váratlanul egy kis rogyasztott üvegváza. Egy elvirágozni készülő Oncidium orchidea pedig kéznél volt és máris minden abba az irányba mutatott, hogy a tokonoma tere nem maradhat ma este üresen. Egyik tusfestményünk szolgált háttérnek, mely ugyan japán írásjelekre engedhet asszociálni, de valójában székely rovásírás jelenik meg a papíron, mely a “víz” szót írja le.

A kompozíció egy játék, mely a sztereotip asszociációkkal él vissza és az ikebana határán lavírozva, a japán tusfestészet imitációjaként kokettálva az eredeti funkcióval ad élményt a szemnek és egy kellemes pontot az enteriőrnek. Az elvirágzó Oncidium ornithorhynchum orchidea virágzat nem csak visszafogott utalás a Mono no aware életérzésre, de enyhe és finom illatával külön kellemes motívuma a tokonomának…

Ha hasonló posztokat szeretnél olvasni katt ide:

kitsimono art studio

FB-FindUsonFacebook-online-512