SUISEKI CONCEPTART KÍSÉRLET NR.1. – ジャンケン – KŐ PAPÍR OLLÓ
A suiseki és a kő – papír – olló ( ジャンケン ) nevű játék párhuzamba állítása szinte adja magát. A világszerte ismert játék három eleme közül kettő, a kő és a papír ( 石 , 紙 ) mindenképpen alkalmas az analógiára, a harmadik elem az olló ( はさみ ) már nehezebben illeszthető a témához, de nem lehetetlen… OLVASS TOVÁBB…
YAMAGATA ISHI SUISEKI ÉS SUIBAN
A fadobozban tartott suiseki természetes formájában alakítás nélküli állapotában, de daiza nélkül kerül használatra. A kő jellegéből adódóan nehezen és csak esetlegesen köthető konkrét suiseki stílushoz. Ezért szükség van arra, hogy karakterét megengedhető eszközökkel… OLVASS TOVÁBB…
DAIZA VAGY SUIBAN?
A suiseki letisztult kifejezőeszközeinél fogva akár kulturális parafrázisa is lehetne a minimalista művészeti irányzatoknak. Akár daiza, vagy daisa, akár suiban a kő “alapja”, szinte lehetetlen elképzelni, hogy ingergazdag dologról beszéljünk. A suiseki hasonló kulturális funkciókkal bír, mint a szimbólumok, nem konkrét földrajzi képződményt mutat be, inkább asszociálni enged, inkább illúziót kelt. Ezért lehet, hogy a letisztult, egyszerű formájú kövek jelentik a legkeresettebb unikumokat a suisekik világában. Az ilyen (egyszerű) suisekik magától értendővé tették az igényt a letisztult, kifinomult eleganciával megjelenő tálalási formákra. Pontosabban magától értetődő, hogy egy ilyen kultúrvonásba ágyazott kő „ready made” járulékos kiegészítői nem lehetnek harsányak, ha a kompozícióba rendezés kifinomultságát szempontnak tekintjük. A suisekik világában a finom rezdüléseket szükséges meglátni és keresni.
Daiza, vagy suiban?
Fontos különbség a suiseki és a daiza között, hogy mind kettő… OLVASS TOVÁBB
Mi az a suiseki?
Aki suiseki – t néz, az követ lát, mely vagy természeti képződményre (hegy, hegylánc, vulkán, vízüreg) vagy emberi alakra, állati alakra enged asszociálni. Kihelyezhető fából faragott talapzatra (daiza) vagy kerámia tálba (suiban) vagy bronz tálba (doban).