MÁZATLAN BONSAI TÁL ÉS BONSAI KERÁMIA
A bonsai kerámiákat általában és elsősorban aszerint szokták csoportosítani, hogy van e rajtuk máz, vagy éppen nincs ( glased vagy unglased bonsai pots ).
Ez az első megközelítés ugyan két nagy csoportra osztja a bonsai kerámiákat felhasználásuk szerint, de a két fő kategória közt számos esetben, különféle mértékű átfedés, átjárás adott a bonsai kerámikusok alkotói mozgásterén belül. Ezek a “határterületek” persze tematizálhatatlanok és talán éppen ezért – a japán kerámia esztétikával kézenfogva – a legfőbb táptalajai a XXI.századi bonsai kerámiáknak. A szó szerint mázatlan bonsai kerámiák magas követelményeket mérnek készítőjükre (természetesen itt most kézzel készült bonsai kerámiákról beszélünk).
Esztétikai értelemben a tál meztelen, csak a forma és az égetéssel elért szín az ami számít, ami látszik, ami az “etant done”.
Unglased. Emblematikus kifejezése a mázatlan bonsai kerámiáknak. A fenyő, boróka, rhododendron, prunus bonsai tálak Európa szerte használt és elfogadott kifejezése. Annak ellenére, hogy az igazi mázatlan bonsai tálak nem viselnek magukon sem mázakat sem hamumázakat, sem engóbokat, sem lüsztereket, nem ritka, hogy pontosan ezen anyagok adnak megoldást a mázatlannak nevezett bonsai tálak designo – jára.
Az esszenciális igényű bonsai kertész, vagy bonsai tál gyűjtő számára ez nyílvánvalóan elfogadhatatlan, de közben sietnénk megjegyezni, nem pusztán az európai bonsai kerámia kultúra hozadéka a mázakkal való operálás az unglased bonsai tálak világában. Ha valóban és szó szerint mázatlan bonsai tálakról beszélünk, nem csak a tál felületi mattsága az ami meghatározó, nem csak a kerámia, vagy kőcserép saját(os) színe, de a beültetett bonsai jellemvonásai, jellemzői is fokozott szigorúságot kívánnak meg a bonsai kvalitását tekintve. A szó szerint mázatlan bonsai tálak – formaviláguktól függetlenül – fegyelmezettebb szemlélődési kiindulópontot teremtenek és kiemeltebb figyelmet terelnek a tálba ültetett fára. A mázatlan bonsai tálak elsősorban a formáikkal teremtenek hangulatot és csak másodsorban a kiégett agyag vagy kőcserép szìnével.
Nanban special. Mit jelent ez? Egyszerű: bunjin bonsai tál. A bunjin, vagy más néven literati bonsai fák esetében általánosan elmondható, hogy a vékony, sőt sok esetben filigrán törzsekhez (általában) nem való mély tál. Általánosan elfogadott, hogy ezekhez a stílusú bonsai fákhoz dobtál (drum pot), lapos kurama tál, laposabb téglalap alakú tál, vagy ovális bonsai tál választandó. A bunjin bonsai stílus sajátos hangulatot képes teremteni a fa köré és ez a sajátos hangulat sokszor kívánja a sajátos bonsai tálat is. A bunjin bonsai hangulata fokozható egy szabálytalanabb, érdekesebb tállal. Egyszerűen hangulatosabb lesz a kompozíció azáltal, hogy a tálnak a formája nem kimondottan szabályos, vagy felületén különböző égetési effektek jelennek meg.
Tudható dolog a bonsai kertészet világában, hogy mázatlan bonsai tálakat vagy látványosan virágzó, vagy örökzöld bonsai fákhoz választunk. Mégis vannak olyan mázatlan bonsai tálak, melyek inkább valók egyik, vagy másik bonsai “halmazhoz”. Ilyen ez a bonsai tál is, mely elsősorban boróka bonsaiokhoz passzol – legalábbis azt ültetnek leggyakrabban az ehhez hasonló tálakba. Nem kérdés, hogy ez nem paradigma, de ez a jellemző. Ennek részben az lehet az oka, hogy ebbe a tálformába csak idős és jól kialakított (például) Prunus bonsai fák passzolnának, ezekből pedig nem könnyű kvalitásos egyedekhez jutni.
Irreguláris lótusz shohin bonsai tál
Megtekert törzsű shari és deadwood technikákkal fokozott kaszkád vagy félkaszkád (kengai vagy han kengai) shohin bonsai. Prunus, vagy Rhododendron shohin bonsai. Ezeket lehetne társítani ennek a mázatlan bonsai tálnak a szürkés színéhez és enyhén irreguláris formájához. A szín és a forma eredője klasszikus a shohin bonsai tálak világában, az irregularitás viszont kevésbé.
Shohin bonsai tál Pinus és Rhododendron bonsai fákhoz
Kurama bonsai tál
HOL LÁTHATÓ TÖBB MÁZATLAN BONSAI TÁL A KITSIMONO MŰHELYTŐL?