Kerámia és kőcserép – kerámiából szabad stílusban
“Ha a kerámia csak az anyagszerűség adta esztétikai lehetőségekből merít,…
…. hát az sem tesz semmit.”
(Részlet a Kitsimono könyvből)
A kerámia megmunkálása lehet intuitív, konceptuális, szépeskedő, folklorisztikus, individuált és…. Ezen a helyen a “szabad stílusú” megnevezés az alkotásnak azt az útját jelöli, ahol nincs igazi koncepció, hozzáállás, alkotói akarat, csak az anyag alakulási folyamatának élvezete, amikor is minden mintázó mozdulat az előző mozdulatból következik. Az ilyen alkotói folyamatban minden művészi allűr háttérbe szorul és az alkotó eszközszerű része lesz a keletkező kerámia vagy kőcserép plasztikának.
IKEBANA VÁZA – IKEBANA KERÁMIA
“…persze nem minden esetben csak az jelent kihívást mikor az ikebana kerámia készítője saját koncepció alapján alkot. Mint ahogyan ez a kerámia is készült, sok esetben adott egy elképzelés, amit valakinek a kérésére vitelezünk ki műhelyünkben. Persze az elképzelés “csak” kiindulópont és ehhez adódik hozzá az, ahogyan mi anyagokhoz nyúlunk, ahogyan mi egy formát kezelünk, ahogyan egy felületet felfogunk, ahogyan a mázakat és engóbokat éltetjük, stb… “ OLVASS TOVÁBB
IKEBANA KERÁMIA ÉS PROGRESSZÍV DIZÁJN
Ikebana kerámia és progresszív dizájn. A kerámiák esetében a progresszió tetten érhetősége és mértéke mindig a funkciótól és az elhelyezésre szolgáló környezettől függ – legalábbis ami a hatást illeti. Annak ellenére, hogy a tárgy plasztikus, körbejárható és tapintható, amit elvárunk tőle az elsősorban vizuális hatásokban jön vissza – akár akkor ha… OLVASS TOVÁBB…
A kisméretű kokedamák legalább annyira ritkák – ha nem ritkábbak – mint a mame bonsai fák. Viszonylag kevés növény is áll rendelkezésre, melyet hosszútávon is meg lehet tartani kokedamaként piciben ( törpe ophiopogon, törpe borostyán, egyes páfrány félék, törpe liliom, törpe zsúrló, fásszárú magoncok, stb…). A kisméretű kokedamák sok esetben válnak billenékennyé, sok esetben annyira finom kis “holmik”, hogy térbe helyezve olyan érzésünk lehet, hogy a kokedama eltűnik a semmiben. Ezt ellensúlyozandó, szükséges lehet megoldás után kutatni. A japán kertművészet tárházában lelhetünk is különböző megoldásokat, praktikákat. Ezen megoldások minden esetben esztétikusak, egyszerűek és tökéletesen funkcionálnak.
Ez a kokedama alátétként funkcionáló kerámia a térben való elhelyezésre, magára a kokedamára tereli a figyelmet. Méretével és formáival a szokványos lapos kokedama alátétekkel szemben egy kiváló megoldás arra, hogy a térbe helyezett kokedama “láthatóbbá” váljon.
Formára klasszikus kokedama alátétek rusztikus, artisztikus felületekkel. A kokedama alátétek leggyakoribb megjelenési formája a kerek, lapos mázazott “plate” vagy “slab”. Ezek a kerámiák általában nem túl harsányak és átmérőjük nem sokkal nagyobb mint a rákerülő kokedama labda átmérője. Maga a mázazás, a kokedama alátét funkcióját tekintve nem volna fontos. Inkább a máznak van funkciója, ami pedig a díszítéssel való hangulatteremtés. Hogy milyen hangulatot szeretnénk teremteni egy-egy kokedama kompozícióval, annak mefelelően érdemes alátétet választani. Ennek megfelelően, a kokedama labdában élő növény habitusa, színe, egyes növényi részeinek jellege lesznek szempontjaink a kokedama alátét választásában.