.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

..

.

Bonsai meets ballet. A bonsai és a ballet általában nem szokott találkozni a kultúra és a művészet berkein belül. Látszólag nincs is közös metszéspontjuk, hiszen eredőjüket tekintve mind a funkció mind a kulturális beágyazottság teljesen más. Ha szempontokat keresünk együtt említésükre, elsőre talán nem is könnyű a dolgunk, hiszen a mozdulatlanság és a mozgás világa kerül most egyszerre szóba. Bonsai kertészettel foglalkozva mégis beszívja gondolatainkat szinte minden ballet mozdulat és arra késztet, gondoljuk végig van e parafrázis lehetőség például a bonsai stílusok és a ballet mozdulatok között. Izgalmasnak ígérkezik a dolog, hiszen olyasmi ez, mint mikor egy festő új témát fedez fel, mint mikor egy tudós új kutatásba kezd vagy mondjuk egy író papírra veti új regénye első sorait. A gondolatok eleinte csak keresgélnek és vázolnak, de ahogyan halad előre a dolog kiderül, hogy a balletnek és a bonsainak számos közös pontja van, mely megannyi gondolatkísérletnek képes teret biztosítani. Párhuzamba állítva egy kultúra szeletét és egy másik kultúra művészeti ágát fantasztikus teret kapunk, hogy beszélhessünk a vizualitás nyelvén arról, amit szóban elmondani oly nehéz volna.
A bonsai és a ballet külsőségei felől – a látvány felől közelítve a dolgot elsőre is szerethető eredményt kapunk. Gondolatkísérleteinket rekonstruálva a műteremben egyre csak az igazolódott be, hogy ezt jobban és jobban ki kell bontani. Mikor műtermünkben előkészültünk az első fotózásra, nem sejtettük milyen erős impulzusokban fog érvényesülni a szépség számtalan értelmezési lehetőségei közül szinte valamennyi. A fotósháttér rögtönzött színpadán felsorakozott egymás mellé a női szépség, az emberi test mozdulatainak táncművészetben megjelenő érzékenysége, a szokatlanság izgalma, a bonsai és a ballet találkozásában megszülető finom feszültség szépsége, a művészi eszközök elevensége és egy szokatlan de fantasztikus élmény részesei lehettünk, amikor a táncművészet a képzőművészet dogmatikus eszközével élve – leképez, a bonsai művészet által újra értelmezve pedig testben jelenik meg – annak minden külső és szerkezeti jegyét újra felmutatva. A mozgás azonnal teremtette meg a legtermészetesebb módon az annak előtte csak feltételezett parafrázisokat, ott volt előttünk, már csak olvasni kellett benne.

bonsai meets ballet in the kitsimono studio hungary (3)

Eleinte szigorú koncepcióval próbáltunk fotózni, de be kellett látnunk, hogy jobb ha hagyjuk magunkat és engedjük, hogy hatással legyen ránk a tánc – illetve a mozgás, a mozdulat és eleinte a bunjin (literati/irodalmi bonsai stílus) felől közelítettük témánkat. Jó döntésnek bizonyult, hogy hagytuk a spontán fúzió szerű munkát kibontakozni, hiszen a balerina egyensúlya és mozdulatai szinte minden pillanatban a bonsai egyensúlyi szabályait és ágrendszerének ehhez képest kialakuló és megmaradó helyzeteit adják vissza. TOVÁBB A TELJES POSZTRA…

acer palmatum momiji japan juhar bonsai tell with ballet dance balet figures kitsimono (3) másolata

Nagyszerű dolog átgondolni egy fiatal Japán juhar erdő vagy liget bonsai ágrendszerének felépítését. Tudva levő, hogy a kialakításban fő szempont, hogy a fény bejusson az ágak közé és tudva levő, hogy minden ágnak férnie kell a másiktól. Ezek nem csak elengedhetetlen élettani kötöttségek, de alapvető kiindulópontok a természetes hatás elérésében. Olyasmi ez, mint mikor egy mozgás folyamatából külön – külön készült képekből rakunk össze egyetlen állóképet. Erre tett kísérletünkről és a kifu méretű momiji párhuzamáról írtunk. TOVÁBB A TELJES POSZTRA…

fraxinus ornus kőris shohin han kengai bonsai style kitsimono (14)

Egy Fraxinus ornus (Virágos kőris) shohin továbbnevelésén gondolkodva merült egyszer föl kérdésként, milyen mozdulattal lehetne leírni a fa dőlését vagy hajlását. Nem tudtuk eldönteni a törzset és az ágrendszert vizsgálva, hogy olyan mintha egy fekvő alak hajolna mélyebbre valaminek a szélén, vagy egy álló alak hajolna, vagy esetleg egy térdelő… Most erre is meglett a keresett válasz, igaz nem mi találtuk a választ, hanem a ballet, de ez minket nemhogy nem zavart de kifejezetten kedveltük a felismerés formáját… TOVÁBB A TELJES POSZTRA…

contemporary ballet photos with bonsai and style kitsimono (2)
crataegus bonsai hankengai másolata

Adott egy galagonya bonsai, mely dőlése és ágrendszerének állása viszonylag természetes hatást kelt. Egyre inkább alakuló ágrendszer és fokozatosan eltűnő sebek jellemzik. Mégis… Mi bonsaiosok mindannyian ismerjük azt az érzést, mikor az ember azt mondja “Jó-jó, de valami… valami változás kéne még a fán…”… Erre kerestük többek között a választ és meg is találtuk – persze kelleni fog még hozzá valami… TOVÁBB A TELJES POSZTRA…

cotoneaster integrifolius shohin bonsai ballet for kazari (4)

Cotoneaster integrifolius shohin bonsai – t statikailag, vagy egyensúlyhelyzet szerint vizsgálni szinte fölösleges. Nem az a habitus, nem az a törzsvastagodás jellemzi, aminek köszönhetően volna miről beszélni. Sokkal érdekesebb esetében a táncművészt hagyni, hogy mozdulattal, testhelyzetekkel leképezze a növény tömegét, fő irányvonalait és hangulatát. Így közelebb kerülhetünk ahhoz az értelmezési minőséghez is, mely a leginkább helyén kezeli a shohin bonsai mibenlétét… TOVÁBB A TELJES POSZTRA…

juniperus chinensis literati bunjin bonjin bonsai ballet dance kitsimono (7) másolata

Egy bunjin stílusúnak alakított Junipa’ mindig jó alany arra, hogy az alakítás közben gondolkodjunk az ágak felépítésén. Alsó ág vagy sashi eda, hátsó ág, elsőrendű és másodrendű ágak, csúcs vagy bókoló vezérhajtás, jin, ten jin, etc… Azonban a részletekben és az ágak felépítésében könnyű elveszni a drótozás közepette, ezért jó, ha a fa pozicionáltságát és főbb ágainak szögét helyre tudjuk rakni már az elején. Hogy ez működik-e, arra sokszor jó volna valamilyen kontroll eszköz, ha nincsen kéznél ilyen és nem ismerünk aktuális “bonsai inspiration” példát, akkor külön jó és kellemes segítség lehet egy balerina… TOVÁBB A TELJES POSZTRA…

.

.

.

 

..

.

 

.

.

.

.

.

.

.

.

A bonsai szinpada a tokonoma vagy a ballet tokonomája a színpad. A szavakkal való játék itt nem is olyan öncélú és minél mélyebbre igyekszünk “ásni”, annál inkább bebizonyosodik, hogy a mozdulatlanság és a mozgás közt rengeteg esztétikai és tartalmi összefüggés van. Helyesebben mondva mindkét esetben a kifejezési forma szabályokat és szempontokat teremt, melyek a szemlélő ember számára elengedhetetlenek a bemutatásra, a műélvezetre és egyáltalán a szereplő mozgásterének értelmezhetőségére… TOVÁBB A TELJES POSZTRA…

juniperus chinensis itoigawa ballet style movement kitsimono meets balet dance (2)

Egy többszörösen tekergő és önmaga körül többször megforduló Itoigawa törzset és az ahhoz tartozó ágrendszert nem lehet egyetlen mozdulattal bemutatni. Itt csak az működik – ha nem mozgóképről van szó – hogy több mozdulatból, több felvételből rekonstruáljuk a bonsai hangulatát és összhatását. Ez több féle értelmezésre ad lehetőséget, egyben több oldalról képes bemutatni, hogy a fa egyensúlya rendben van-e és ezt az egyensúlyt úgymond vissza is igazolja… TOVÁBB A TELJES POSZTRA…

ginkgo biloba literati bunjin bonsai ballet kitsimono art studio (2)

Ginkgo bonsai és mozdulatok – variációk egy fiatal Páfrányfenyő bemutatására. Ez a Ginkgo biloba egy igen fiatal bonsai. Könnyű végignézni, nem keres rajta sok mindent a szem, inkább csak hangulat – olyan mint azok a festmények amik… TOVÁBB A TELJES POSZTRA…

kishu juniperus chinensis shohin ballet kitsimono (13)

Two in one – két mozdulat egy Kishu bonsaiban. Két mozdulat, két irány, két hangsúly egy boróka bonsai. Egy shohin, egy téma két fókusz. Ez a Juniperus chinensis ‘Kishu’ shohin bonsai egy közönséges előanyagból alakítva lett tekeredő törzsű… TOVÁBB A TELJES POSZTRA…

juniperus rigida communis shohin bonsai cascade han kengai style takezukuri (1)

Síkok és mozduló ágak – shohinballet mindegyik oldalról. Ezzel a shohinnal úgy jártunk, hogy körbe forgatva és mozdulatokkal társítva, teljesen különböző jellegű módon lehetett interpretálni a látnivalókat. A maga kellemes megjelenése mindegyik oldal… TOVÁBB A TELJES POSZTRA…

pinus bunjin black pine in jingasa pot and ballet dance (1)

Kifu és jingasa és balerina. Az irányok ellenőrzéséhez szükséges bonsai lombkoronát befoglaló háromszög – mint sok bunjin stílusú fa esetében – itt is két felé lett széthúzva. Az egyik a felső lombkoronát a másik az alsóbb ágak együttesét foglalja magába és a két háromszög metszéspontjában keletkező… TOVÁBB A TELJES POSZTRA…

picea literati bunjin bonsai ballet kitsimono art experiments (9)

Shakan törzs és bunjin korona Picea vs mochikomi. Széles peremű tálban Picea bonsai valahol a shakan és a bunjin bonsai stílus határán. A döntési szögében túltolt törzset a benne lévő enyhe játékos egymásba érő ívek ellensúlyozzák. A természetben a fény felé menekülő, azt kereső és elérni igyekvő növényt… TOVÁBB A TELJES POSZTRA…

pinus nigra bonsai ballet in grey unglazed pot (6) másolata másolata

Pinus lombkorona a nebari fölé hajolva és felette megállva. Egy felfelé törő ágat élesen visszahajtva lehozni alulra lombkoronának – klasszikus dolognak számít és viszonylag egyszerű megoldásnak arra, mit kezdjen az ember egy olyan yamadori fenyővel, aminek… TOVÁBB A TELJES POSZTRA…

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

pinus nigra black pine matsu and literati bunjin bonsai ballet (14)

Pinus nigra bonsai byobu és kakejiku nélkül balerinával. Egy mozgalmas törzzsel rendelkező Pinus nigra (Feketefenyő) ballet és tánc mozdulatokkal való leírása nem túl kézenfekvő és nem túl egyszerű. A törzs vonulatából és íveiből kiemelni a… TOVÁBB A TELJES POSZTRA…

zizifus jujuba másolata másolata

Rövid bonsai poszt egy ballet mozdulatra. Egy vékony törzsű és fiatal Ziziphus egyszerű bonsai impresszióként hat a kertben és a fényképezőgép előtt egyaránt. A műfaj egyetlen kötöttsége, hogy a növény viszonylag… TOVÁBB A TELJES POSZTRA…

pinus nigra takezukuri_23 másolata

Shohinná gyűrt ballet bonsai. A következő felvételek egyszerű hangulatközvetítési céllal, a shohin bemutatására készültek. Ennél a bonsai stílusnál… TOVÁBB A TELJES POSZTRA…

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

文人 bunjin bonsai másolata

Kommentek

comments