こ け し
日 本 と ハ ン ガ リ ー
T Ó T H – V Á S Á R H E L Y I R É K A
アートとデザイン
Dizájn, ecset, fa, eszterga, finom kezek, tiszta ízlés, és ami csak akkor látszana, ha nem volna jelen; japán kokeshi mesterektől való tanulás.
A kokeshi babák megjelenésükben olyanok, mint a legtöbb művészeti alkotás. Az elsődleges élmény a velük való találkozásban a benyomás. Másodjára már inkább az általuk keltett érzelmeink hatnak ránk és nem kell művészettörténésznek lennünk ahhoz, hogy érzékeljük/megértsük, a kokeshi nem egyszerűen festett dísztárgy. Túl azon, hogy a kokeshi babák a japán kultúra részei, az európai kulturális környezetekben – Duchampi értelemben – readymade – ként hatnak. Értsük ez alatt azt, hogy Japánban a tradicionális kultúra részeként szervesen illeszkednek saját rendszerükbe, míg európai környezetben a hatás a “Japánból kiragadott” kifejezéssel illethető. Művészi értelemben átemelünk velük egy szeletet Japánból és átemelve illetve kiragadva eredeti kontextusából (más környezetben felmutatva) úgy hatnak mint Marcel Duchamp Hólapátja ( “In advance of the broken arm”). Természetesen a gondolatkísérlet csupán illusztráció és nincs közvetlen átjárhatóság a dada és a kokeshi közt. Amiért mégis megengedhető, hogy vonjuk ezt a cseppet sem egyértelmű párhuzamot az maga a kokeshi jelenség Európában. Egy kézzel készült kokeshi baba képtelen volna népművészetként hatni bármely európai enteriőrben és erre nem is hivatott. Azonban a szándékolatlan tartalom a művészetekben itt is erősen hat és többlet jelentés(ekkel) ruházza fel ezeket a nemes tárgyakat úgy a galériák installációiban mint mondjuk egy modern enteriőr részeként.
Amellett, hogy a kokeshiknek megvannak a számon tartható jegyei és leírható és le nem nagyon írható szabályai/ismérvei, amellett végtelen teret nyújtanak a szemlélőnek úgy asszociációkra mint hangulatok átélésére. Szerencsénkre találunk olyan kokeshi készítőt, aki nem készít két egyforma kokeshi babát így újra és újra felértékelődik minden újabb alkotásával amit munkásságának részeként – akár online, akár offline – megismerhetünk Magyarországon. Tóth- Vásárhelyi Réka munkáit megismerve másként tekint a műélvező ezekre a Japán fababákra a jövőben. Ellenállhatatlan vágyat érez az ember, hogy lássa, tapintsa, kezében tartsa legalább egyszer – de sok esetben a birtoklási vágyat sem késztetett leküzdeni a néző.
Réka szakavatott, Japánban is elismert kokeshi készítőként alkot és állít ki. Aki többet szeretne megtudni róla és munkáiról, feltétlenül látogasson el WEBOLDALÁRA, ahol ahhoz a lehetőséghez is a lehető legközelebb kerülhet, hogy kokeshije lehessen.