文人 bunjin bonsai

A bunjin szó ( 文人 ) a bonsaiban egy stílust jelöl melyet neveznek literati vagy irodalmi stílusnak is. Ez a stílus szinte külön kategóriaként, külön ágként van jelen a bonsai világában. Úgy tartják, az egyik legnehezebb stílus a bonsai stílusok közül – már ami a kinevelését és alakítását illeti. Ezen az enigmán azonban nincs miért elmenni, a vélt vagy valós nehézségi fokozat a bunjin stílus kialakítása közben csak egy körülmény és valójában nem befolyásol semmit. A nehézség démona ott rejlik az ágak közt, bár még inkább jelen van a törzsben és a nebariban ( gyökérnyakban ). Ez a démon nem szeret előjönni, éppen ezért, ha pár dolgot tudomásul veszünk hálája jeléül a bonsai hangulatává képes alakulni – ellenkező esetben viszont megöli a fa szépségét. A fa egyensúlya kell legyen a kiindulópont. Ez nem olyan egyszerű kérdés, mivel ennél a stílusnál a tömeg fent van a fa által ábrázolt magasban. A lombkoronát befoglaló képzeletbeli háromszög itt is fontos és érvényes és az egyes ágszintek képzeletbeli háromszögei is ebben kell minél harmonikusabban rendeződjenek. Létezik az a rendeződési viszony is, mikor az egyes háromszögek nem foglalhatóak be egy közös háromszögbe,  de ilyenkor minden esetben keresendő a lehető legmagasabb fokú közelítés lehetősége. Ez a háromszög rendszer azért is fontos, mert ez viszonyul méretével és minél nagyobb felső szögével a törzshöz a legérzékenyebben. Fontos, hogy a háromszög átfogója legyen a vízszint és irányával jelölje ki az ágak alsó állását.

bonsai meets ballet in the kitsimono studio hungary (4)

A lombkorona van leginkább kitéve az időjárásnak, ezt tépázza a szél, ezt nyomja a hó, ezeket az ágakat húzza és töri le a ráfagyott ónos eső. Nyilvánvaló, hogy a gyökérzet kapaszkodása nélkül ezek a fák fejnehezek volnának és semmi sem mentené meg őket a kidőléstől. A bunjin fák és bonsaiok egyensúlya remekül modellezhető a ballet segítségével. Vélhető, hogy ahol a táncos kibillenne egyensúlyából – ott már a fa is és innentől igen érdekes a párhuzam és innentől érdemelhet kiemelt figyelmet az, ha egy ballet táncos vagy balerina kar és lábmozdulatokkal képezi le egy-egy bonsai megjelenését. Ha a mozdulatban benne van a bemutatni kívánt fa, ha a karok és a testhelyzet visszaadják a törzs vonulatát és a főbb ágak állását és kirajzolhatóak minél hasonlóbban a befoglaló háromszögek a mozdulaton és mindez egyensúlyban van, akkor sejthető hogy a bonsai is jó úton jár.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

A gondolattársítás természetesen meglehetősen absztrakt és inkább sarkalja az embert a kettős műélvezetre – csodálni a ballet kortárs vagy klasszikus megjelenési formáit és a bonsai stílusok jegyeit – mint a bonsai stíluskritikai “tudományizálására”. Gondolatkísérletnek azonban nem csak kellemes és nem csak gondolatébresztésre alkalmas a két társított művészi jelenség, de könnyen adhat a kísérlet ötleteket arra, hogy merre is menjünk tovább egy-egy bonsai fával vagy hogyan alakítsunk rajta a tökéletesebb megjelenés kedvéért.

pinus nigra black pine matsu and literati bunjin bonsai ballet (16)

Ahogyan egy elrajzolt csendéletet is kijavíthatunk, ahogyan egy mintázott portrén is korrigálhatunk, úgy a bonsai is kimenthető korábbi hibáink többségéből és az idő csak nekünk dolgozik, tökéletesedhet a fa, finomodhat a kialakítottság, az egyensúlyhelyzet és saját ízlésünk is. Ehhez időnként ki kell húzni a bunjin bonsait a reflektorfényből és időről időre visszavonulni vele egy műterembe, garázsba, szobába vagy bárhová ahol időt tölthetünk vele…

 

pinus nigra bonsai ballet in grey unglazed pot matsu (7)

 

 

pinus bunjin black pine in jingasa pot and ballet dance (18)

balett and bonsai arts in the kitsimono studio

Kommentek

comments