.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

Bonsai és penjing – Shanghaj és Rugao
Magyar bonsai kedvelőként a Shanghai International Youth Forum of Bonsai 2017.-en

SHANGHAJ

Az európai bonsai kultúra hozzávetőlegesen harminc esztendős múltjából magyarországi bonsai kedvelőként átlépni a bonsai és penjing kultúra hazájába Kínába és élőben látni ezt a kertművészeti fundamentumot meghatározó élmény. Szinte kézzel tapintható az aura amit a kertkultúra és az esztétikai élmény teremt a tálakban nevelt fák köré. Aki bonsai fákkal foglalkozik Európában az számtalanszor olvashatta és hallhatta, hogy a bonsai japán, de az eredet kínai. Tudható, hogy a bonsai tálak és a növények világában egyaránt vannak azonosságok és motívumbeli, formabeli, stílusbeli azonosságok – ha tetszik átfedések (kulturális és esztétikai értelemben) és látható, hogy vannak különbségek is. Persze minderre hangsúlyt tenni csak az egyszeri rácsodálkozás kedvéért érdemes, hiszen példának okáért a Shanghaji Botanikus Kert bonsai gyűjteményét látva az ember nem azon gondolkodik, mi a különbség a bonsai és a penjing között. A sajátos hangulat és a jóízű, a szemnek szerethető látvány a kert minden pontján megtalálja a szemlélőt és egyszerre szeretné részleteiben és egészében is csodálni a kiállított fákat és az épített és rendben tartott kertészeti környezetet a szemlélő. Ott jártamkor abban a szerencsében volt részem, hogy a ragyogó napsütés és a madarak csicsergése csak emelte a befogadható látvány élvezeti értékét. A gyűjtemény csodálatos és természetes, hogy lenyűgözve lehet csak róla beszélni/írni. Minderre rádob egy lapáttal az a tény, hogy amint már említve volt Kína a helyszín, ahonnan a bonsai történelme kezdődik. Egy olyan városban látható mindez, ahol a legélesebben látható a jelen, a kor technokrata és posztmodern vívmányainak valamennyi eredménye és a tradíciók és történelmi emlékek párhuzamosan megférve az urbánus értékekkel – mintegy együtt fuzionálva mutatják amit bonsai könyvekből és magazinokból elképzelni nem lehet és mindezt nehezen felfogható léptékben.


Aki a bonsai stílusokkal és tál – fa arányokkal sokat foglalkozik és a bonsai esztétikájára érzékeny, aki a japán vagy európai bonsaihoz viszonyít, az meg fog lepődni, ha Kínában jár. Mert más. Más, mint amit megszoktunk és a legkellemesebb meglepetés, hogy nagyon felemelő és nagyon tiszta. Ezt másként nem lehet megfogalmazni és másként nem lehet leírni. Tiszta és penjing, tiszta és olyan, mint mikor egy érintetlen régióban autentikus kultúrát talál az ember…


RUGAO

Rugaoban megannyi kertben csodálható meg a kínai bonsai és az azt körülvevő kertek megkapó harmóniája. Megszámlálhatatlan kert, kertészet, bolt és kereskedelmi egység reflektál a mai kor igényeire az ottani tradíciókkal és méghozzá jól. Rugaoban nyolc helyi bonsai stílust különböztetnek meg melyet nem csak éltetnek, de be is mutatnak. Ha ez nem elég izgalmas, tegyük mellé az építészeti igényességet, mely együtt lélegzik az idős növényekkel. A Jangce deltájában, a túrizmusra és agroturizmusra összpontosító város nem csak gyönyörű környezetben található de a növénynemesítés és dísznövény kereskedelem egyik fontos pontja és innen nézve érthető az ottani bonsai város és bonsai kertész családok tradíciójának és jelenjének folytonossága.


Kínában a bonsai és penjing fogalom körül járva azt élhetjük át felfokozottan, hogy ennek a kultúrának az eredési pontján milyen természetességgel van jelen az un. tálban nevelt fa és milyen magától értetődő annak kulturális beágyazottsága. Ebből pedig egyenesen következik, hogy mindez friss, üde és nem csak szerethető, de gyönyörű. Gyönyörű bonsai és kínai kertek, gyönyörű bonsai kiállítások, izgalmas bonsai demo show-k és kedves emberek. Így lehet összefoglalni amit Shanghajban és Rugaoban tapasztaltunk és így emlékszünk vissza rá…

 

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

Bonsai and penjing – Shanghai and Rugao
A Hungarian bonsai fan at the Shanghai International Youth Forum of Bonsai 2017

SHANGHAJ

It is a determinative pleasant experience for a bonsai fan living in an European bonsai culture with an approximately 30 years’ past to step over the Chinese world of bonsai and penjing and to see its horticultural grassaroots in effect. One can almost touch the aura of horticulture and aesthetic buzz generated by the trees forced in bowls. European bonsai fans often read and hear that bonsais come from Japan although they originate from China. It is well-known that there are certain similarities and samenesses in patterns, forms and styles – so to say superimpositions (in cultural and aesthetical sense) but there are visible discrepancies, too. Naturally it is worth to emphasise these only for the sake of momentary wondering, as admiring the bonsai collection of the Shanghai Botanic Garden one never wanders the differences between bonsai and penjing. The unique ambiance and the adorable view all over the garden makes one eager to see the particularities and the trees themselves put on show as well as the delectable and tidy arboretum as a whole. I was lucky enough to enjoy there bright sunshine and the twittering birds only increased the delight in superbness. The collection is wonderful and natrual enough to speak/write of it under a spell. And above all bonsai history began in China. All these are surrounded by a city where the present and every single achievment of the era’s technocrat and postmodern attainments get on well with the traditions parallel with the urban merits – so to say in a common fusion unfolding what is unimaginable by reading books and periodicals – not to mention the hardly conceivable scale.

Everyone who cares for bonsai styles and bowl – tree proportions, who is receptible to bonsai aesthetics and correlates to japanese or european bonsai will be surprised when in China. Just because it is different. It is something else what we are accustomed to; surprisingly high and very pure. It cannot be conceived or described in another way. Pure and penjing, pure as if we discovered an authentic culture in an untouched region….

RUGAO

In Rugao a picturesque harmony is created by chineese bonsais in the abundance of their surrounding gardens. Incomputable gardens, market gardens, shops and commercials reflect on the present and traditional demand – well done. In Rugao eight different bonsai styles are kept and represented. Should it be not exciting enough, sophisticated architecture is breathing together with the old plants. The town concentrating on tourism and agrotourism at the Yangtze delta lies not only in an amazing surrounding buti t is one of the major centres of plant breeding and ornamental plant trade so from this aspect the continuance of the town’s bonsai and bonsai gardener families’s tradition and presence is understandable.

Conceiving of bonsai and penjing in China it is an exaggerated experience of the ingenuous presence of the so called tree forced in a bowl and its matter of course cultural embeddedness. As a consquence it is all fresh, frim and not only adorable but beautiful, too. Wonderful bonsai and Chinese gardens, delighful bonsai exhibitions, exciting bonsai demo shows and kind people. Summing up this is what we experienced in Shanghai and Rugao, and keep it in our memory….

 

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

盆栽与盆景 — 上海和如皋
一位来自匈牙利的盆栽爱好者在2017年上海国际青年盆栽论坛


上海

盆栽文化在欧洲历史才三十年。作为一位来自匈牙利的盆栽爱好者到盆栽与盆景文化之原地,中国而亲自体会到此园林艺术基本面是难忘的经验。用手可以扪到在器皿里生长的树木中园林文化和审美欣赏的光环。在欧洲从事盆栽的人经常认为盆栽来自日本, 但实际上盆栽起源于中国。大众所知,盆栽和植物界既有相似之处,如主题,形状,样式 ——可以说,文化和审美方面— 但很明显也有不同之处。当然,提出到这些细节才是为了惊愕,走进上海植物园盆栽园人家并不考虑盆栽和盆景之间的不同点。独一无二的气氛和其魅力围绕着游客,他对树木、花艺及建筑留下深刻的印象。当时我在植物园的时候很有运气,明媚的阳光和鸟儿叽叽喳喳提升了花园的气氛,让我享受到美好时光。关于此地方,我只能讲极端话。更令人兴奋的时,此刻我在中国,盆栽的起源地。城市里现在,技术和将来的所有成绩,传统和文化,城市价值观念融合在一起,同时同在— 盆栽书和杂志里看到的美景不如亲眼看到的魅力。


从事盆栽的人士,尤其是精通盆栽而对欧洲或日本盆栽了解很深的人,他们在中国会感到惊讶。因为盆栽在中国不同。不同于我们所习惯的,更清纯,跟灿烂。就像碰到未发现的文明,无法用简单话说出清纯的盆景之美。

如皋

在如皋许多地方可以欣赏中国盆栽与围绕它园林之间的和谐。无数的园林,园艺,商店和商业单位反映了当今对传统的需求,而它们都做得很出色。如皋享有八中当地盆栽风格,不仅保护此传统而是在现场展出。假如这还不够有趣,那么还提到和如皋古老植物一起呼吸的精彩建筑。位于长江三角洲,如皋将重点放在旅游行业和农业上。城市不仅很漂亮,而是主要的植物育种和观赏植物贸易中心。从此来看能够理解到城市的盆栽文化和当地园艺家庭传统和现在的连续性。
在中国,围绕着盆栽和盆景这两个词可以体会到,生长在器皿里的植物为中国文化无可缺少的一部分。盆栽和盆景新鲜,可爱,美丽。我们如何记得上海和如皋呢?美丽的盆栽和中国花园、有趣盆栽展会以及热情人群,是永远会在我们心中的记忆。

Kommentek

comments