Üveg, kristály, féldrágakő, kerámia és ezüstözött üveggyöngyök. Ismert és egyedi megoldások szimbiózisában születő gyöngy ékszerek. Tradicionális japán technikán alapuló fűzés, európai korstílusok stílusjegyei által  ihletett esztétika, egyéni, tiszta formavilág. Funkcionalitás, precizitás, elegancia.

monaperla kitsimono labradorit (2)

monaperla kitsimono labradorit (1)

monaperla kitsimono labradorit (3)

monaperla kitsimono labradorit (4)

 

Barokk, Art deco és Kalotaszeg

Az ezüstözött gyöngyök használatának – melynek előképei a barokkban gyökereznek – a XIX., XX. század Európája mind a paraszti, mind a polgári társadalmak kultúrközege erőteljes módon megágyazott. A gyöngyös pártáktól (pl. Nádasmenti kalotaszegi párták) a karácsonyfadíszeken át az ékszerekig mindenféle minőségű esztétikai igényben visszatükröződött szerethető világuk sok esetben volt a tehetősség, a jómód státusszimbóluma. Roppant érdekes módon közelített egymáshoz a századfordulón a még kulturális kapcsolatban ill. kölcsönhatásban fuzionáló paraszti és polgári művészet ezen a területen. Bizonyos értelemben mindkét kulturális közegben megvoltak a folklorisztikus jegyek, sőt mindkét területen megvoltak az iparművészeti igénnyel készült tárgyak, viseletek, ékszerek funkciói (mivel nem dísztárgyakról beszélünk). Mégis, a polgári kultúrterületeken az egyes ezüstözött gyöngy alkotások mellé nem rendelhetőek szokások, etc, így egyértelműen a kor iparművészetének rendszerébe olvadt be az alkotó mesterek keze munkája.

kitsimono

monaperla kitsimono spiral karkoto (2)

monaperla kitsimono spiral karkoto (5)

 

 

Itt nincs helye múzeológiának

A Monaperla ékszerek frappánsan reflektálnak korunk egyik leküzdhetetlennek vélt akadályára, miszerint a régi művészet nem művészet és kézműves dolgokkal pepecselni csak amolyan konyhai hobbizás…
Miközben egyértelműen utalnak ékszerei a barokkra, az art deco – ra, stb, aközben a legnagyobb természetességgel illeszkednek a kortárs iparművészetbe, újrateremtve a kézművességben gyökerező mesterség jelentőségét. Az ember szinte látja maga előtt az egykori “Pesti Szalon” világát, szinte hallja a charlestont és közben nem győz csodálkozni hogy nem csak a mai elegáns divat, de a köznapi viselet is befogadja a Monaperla esztétikáját. Ez egyszerűen magyarázható. Kiemeli a mindenkori női szépséget és az abból áradó eleganciát. Monaperla kortárs és élő iparművészetként hat, nem historizál, inkább “korstílus asszociációkat integrál”.

LASULI

Személyesség

A Monaperla ékszerek, ékszerkollekciók formagazdagságuk, folyamatos megújulásuk, változásuk ellenére megőrzik azt a fajta személyességet – nevezhetjük egyedi stílusnak is, bár ez jóval több annál – amitől a művészi igénnyel készült tárgyak, alkotások minden körülmények között felismerhetővé válnak, többek lesznek egyszerű dísztárgynál vagy ékszernél. Az, hogy a nyakékek, láncok, karperecek tervezője (mind az esztétikum, mind a technikai megvalósíthatóságok, a szerkezet terén) és a kivitelező ugyanaz a személy, eleve kizárja az olyan hibákat és figyelmetlenségeket, melyek a sok darabból álló sorozatok, kollekciók és variációk gyakori velejárói. Az igényesség azonban önmagában kevés volna és nem tenne egyénivé egy-egy medált vagy gyöngyfűzért.  A Monaperla ékszerek tervezőjét ismerve elmondható, hogy ezek az ékszerek olyan mértékig személyesek, nem személynek, inkább személyről szólóak – természetesen nőművészről beszélünk -, hogy Monaperla megjelenését, ‘outfitjét’ el sem tudjuk képzelni saját tervezésű nyakékei és karkötői nélkül. Minden medál, minden darab ismerősnek tűnik valahonnan, és közelebbi ismerkedésre késztet, ismeretlenül is vonz. Kutatás a déja vu után az emlékezetben, mégsem hasonlít semmi ismerthez… A szerethetőség, a ‘megérinteni tudás’ képességének egyik jele, hogy a legnagyobb mértékű személyesség mellett ékszereinek széles és folyamatosan bővülő rajongótábora van, akik saját stílusukba szeretnék illeszteni ezeket a kiegészítőket…

 

monaperla kitsimono faberge (3)

monaperla kitsimono faberge (2)

 

monaperla kitsimono crystal garland (1)

monaperla kitsimono crystal garland (2)

Kiegészítők?

Az ékszereket gyakran nevezik összefoglaló néven kiegészítőknek (accessories) vagy sorolják ebbe a kategóriába. A Monaperla ékszerekre ez nem vonatkozik. Bár nagyon sokféle stílushoz hordhatóak, viseletük megkövetel bizonyos határozottságot, érettséget és (ön)tudatosságot. Talán itt nyilvánul meg legjobban a tervező-készítő nőművész volta, és talán ez az, amit a legtöbben felismernek és vonzónak találnak ékszereiben.

monaperla kitsimono crystal daisy (6)

 

Aki többet szeretne megtudni és látni a Monaperla ékszerekről, annak ajánljuk facebook oldalát, ahol érdemes nézelődni és elcsábulni. Annak, aki ismeri, nem árulunk el titkot, hogy a Monaperla ékszerek hivatalos elismerésekben is részesültek:

2011-ben Zsolnay különdíj Zsolnay gyártól a “Mindörökké Zsolnay – az Iparművészeti Múzeum újjászületése ékszerként” c. pályázaton

2012-ben a Szépművészeti Múzeum Design kiállításán történt részvétel és bemutató

 

monaperla ekszerek nyaklancok egyedi ekszer viselese (3)

monaperla soleia ekszerek kitsimono japan etkeszlet (1)

Tudtad?

…hogy a monaperla ékszerek meglepően nagy flexibilitással bírnak és súlyra könnyűek. Nem szúrnak és nem sérülnek odaütődés esetén.

monaperla soleia ekszerek kitsimono japan etkeszlet (2)

monaperla ekszerek nyaklancok egyedi ekszer viselese (4)

monaperla art ékszerek kitsimono (2)

monaperla art ékszer design kitsimono

Kommentek

comments