A suiseki letisztult kifejezőeszközeinél fogva akár kulturális parafrázisa is lehetne a minimalista művészeti irányzatoknak. Akár daiza, vagy daisa, akár suiban a kő “alapja”, szinte lehetetlen elképzelni, hogy ingergazdag dologról beszéljünk. A suiseki hasonló kulturális funkciókkal bír, mint a szimbólumok, nem konkrét földrajzi képződményt mutat be, inkább asszociálni enged, inkább illúziót kelt. Ezért lehet, hogy a letisztult, egyszerű formájú kövek jelentik a legkeresettebb unikumokat a suisekik világában. Az ilyen (egyszerű) suisekik magától értendővé tették az igényt a letisztult, kifinomult eleganciával megjelenő tálalási formákra. Pontosabban magától értetődő, hogy egy ilyen kultúrvonásba ágyazott kő „ready made” járulékos kiegészítői nem lehetnek harsányak, ha a kompozícióba rendezés kifinomultságát szempontnak tekintjük. A suisekik világában a finom rezdüléseket szükséges meglátni és keresni.

suiseki suiban tokoname disolay art photo kitsimono workshop hungary

Daiza, vagy suiban?
Fontos különbség a suiseki és a daiza között, hogy mind kettő más-más jegyeit / stílus jegyeit képes kiemelni egy-egy kőnek. Ennek egyszerűen az az oka, hogy amíg a daiza egy erős karaktert ad a kőnek, faragásával meghatározza annak vizuális megjelenését, fő nézőpontját addig a suiban inkább visszafogott és a kő saját önálló karakterét teremti újra – nyitottabb, átvezetőbb kapcsolatot teremtve a kő és kiállítási környezete között. Sőt, egy kő nézőpontjának meghatározása több lehetőséget enged meg suibanba rendezve, a komponáló nincs kötve a daiza lábaihoz és formáihoz.

   suiseki stone suiban kitsimono bonsai

suiseki suiban ceramic glased kitsimono workshop

Ugyanazt a követ kétféleképpen forgatva, teljesen más kompozíciót kapunk. Mintha nem ugyan azt a követ látnánk, mintha nem is ugyanakkora követ mutatnánk be.

stone  suiseki  tatami japanese newspaper kitsimono
Természetesen akadnak olyan kövek is, melyek egy, esetleg két nézőpontot (felcserélhető az elölnézet ill. a hátulnézet) engednek meg a komponálónak. Ilyenek például a hosszúkás kövek, melyek elrendezési lehetőségeit tekintve esetleg az átlós elrendezés adhatna kibúvót a kötöttségek alól, de ez is csak igen ritka esetben. A suiseki kompozíciók térbeliségük ellenére horizontálisan is és vertikálisan is legfőképpen egy nézőpontra komponálhatóak esztétikusan – illetve ezek metszéspontja adja ki a főnézőpontot. Ez persze annyiban egyszerűsíti dolgunkat, hogy nem nagyon lehetnek kérdéseink a suibanba történő elhelyezést illetően. A nagybetűs kreativitás nyújtotta lehetőségek tehát a suibanon kívülre szorulnak, maradnak erre a célra az asztalok, a tenpai figurák, kaejikuk és kusamono ill. shitakusa növények.

suiseki on tatami kitsimono art   suiseki in japanese magasine

Csak kihelyezni
A kőbe nem nyúlhatunk bele. A kő, a suiseki munkálása, igazítása, javítása, lakkozása vagy olajozása nem etikus, kerülendő. Ennek ellenére, ha fénytöréssel szeretnénk manipulálni a kompozíciót, azért marad egy lehetőségünk. Ehhez azonban az elejéről szükséges kezdeni.

suiseki suiban ceramic stone display tatami tokoname tokonoma box   a suiseki in suiban composition detail in the kitsimono art workshop

Az előre megtisztított suibant feltöltjük – jelen esetben – rostált láva zúzalékkal. (Természetesen a kő jellege fogja eldönteni, hogy vízzel, kevesebb kaviccsal, vízzel és kaviccsal, vagy ezek hiányával „száraz suibanban” fogjuk installálni a követ.) Ezt gondosan elsimítva, előkészítjük a kő elhelyezésére. Ez után elhelyezzük a követ a láván és beigazítjuk, finoman besüllyesztjük kiválasztott helyére.

suiseki elhelyezese suibanban kovet keszitunk elo bonsai suiseki kiallitas   suiseki biseki stone stein ko suiban suiseki ceramic keramik keramia kitsimono

Az elhelyezést követően szükséges lesz elsimítani, minél rendezettebbre alakítani a suibanban a láva őrlemény felszínét. Mindezt úgy érdemes tenni, hogy a suiban peremével egy szintben legyen a „feszített lávaágy”. Most van arra alkalmunk, hogy tiszta vízzel permetezzük a követ és a lávaágyat, a kedvezőbb fénytörés elérése érdekében. Mono no aware szerűen, hasonlóan megannyi japán kulturális szelet alapfilozófiájához, ténykedésünk múlandó és ideiglenes lesz. Az igazi esztétikai (művészeti értelmű) felmutatás a víz felszáradásáig érvényes.

watering suiseki suiban kitsimono workshop ceramic display tokoname boxsuiseki glased glazed ceramic suiban watering display tokoname box

 

suiseki display with suiban

suiseki in suiban for display

Kommentek

comments