Kintsugi fatüzes kerámiára

Egy ikebana váza érkezett hozzánk nem régiben. A bambuszt imitáló kőcserép váza Japánban készült, feltehetően a XX sz. második felében. Készítőjét nem ismerjük. Egyszerű (puritán), elegáns és finom munka, fatüzes láng lenyomatokkal és effektekkel a paláston. A restaurálásra érkezett törött ikebana váza szerencsés eset műtárgy kezelési ill. műtárgy utóélet szempontból. A sérülést követően nem csak megmentették az egyes (menthető) darabokat, de oly módon kérik a helyreállítást, mely a tradícionális japán kerámiák esetében – ideális esetben – elvárható. A tulajdonos kérésére az edény nem csak össze lett illesztve, de a hiányok is pótolva lettek, majd ezután az egyes pótlások aranyozással elkülönìtve az eredeti daraboktól. A restaurálási munkát ebben az esetben nem nevezhetjük rekonstrukciónak, hiszen – az aranyozott pótlások miatt – nem az eredeti állapot állt helyre. Az elsődleges cél a műtárgy élvezeti értékének az újrateremtése. A másodlagos cél pedig a műtárgy funkcionálásának lehetőségét újrateremteni. A megrendelő ugyanis nagyon pontosan meghatározta a műtárgy restaurálásának módját és arra kért minket alkossuk meg az ikebana váza egyfajta parafrázisát. De ne rohanjunk nagyon elébe az eseményeknek, tekintsük meg a sérült állapotú ikebana vázát.

A jól látható törések és hiányok egyértelművé teszik a kiegészítés elhagyhatatlanságát. Az összeillesztést követően több lépcsőben történik a pótlás, majd azt követi annak szintbe csiszolása a kerámia felszínével.

A kiegészített részek arany – metál füsttel történő borítását a tradicionális japán cserépedény restaurálás / javítás módja indokolja. Maga a restaurálás reverzibilis – visszafordítható ill. visszabontható. Ennek restaurátor etikai okai vannak, hogy szükség esetén maga a műtárgy eredeti állapotba hozható legyen.

Restaurátor etikai kérdésekről és gondolatokról valamint az ikebana váza restaurálásának restaurátori szemszögből való értékeléséről olvashatsz a Restauratorart.hu -n.

Ezt a fajta cserépedény restaurálási / javítási módot kintsugi néven ismerhetjük. A kintsugi jellegzetes ismertető jegye, hogy arany vagy metál bevonatú kiegészítéssel állítják helyre a törött vagy repedt edényeket. Ritkább esetekben ezüstöt is használnak arany helyett. Láthatunk ilyesmit például világosabb anyagból készült mázatlan antik bonsai tálakon. Jelen ikebana kerámia restaurálás esetében az arany színe illeszkedik hitelesen és harmonikusan a hamumáz színéhez.

Kommentek

comments