Japánkert – sekimorien
関守園

A japánkertekben időről – időre felbukkanó sekimori vagy sekimori – ishi a kert vagy a kert egyes részeihez vezető ösvényeinek vagy lépőköveinek lezárását jelenti. Az így lezárt kertbe tiltott a belépés. A sekimorival lezárt útra rálépni nem lehet. A csomózott kő arra is szolgálhat, hogy a vendég vagy látogató szavak nélkül is tudja, merre illik haladni a japánkerten belül.

sekimori ishi japanese gardens japán kert kő kitsimono (3)
sekimori ishi japanese gardens japán kert kő kitsimono (1)
sekimori ishi japanese gardens japán kert kő kitsimono (4)
.
.
.
KITSIMONO – SEKIMORIEN – COMING SOON!

関守園

.

.

.

sekimori ishi japanese gardens japán kert kő kitsimono (2)

Latest Posts


Japán magyar kultur mixtape vagy chill, vagy beat vagy ki tudja. Fúzió. Igen, azt hiszem ez egy kellően divatos szó. Ez pont jó lesz, illetve lenne ide, de megmaradunk annyinál jelenleg, hogy a japán és a magyar kultúra egy szűk szeletét – a kerámiát toljuk most ebbe az irányba és kísérletezünk vele. Kísérletezünk vele, hogy kiderüljön mi jön ki a kemencéből, ha az erdélyi és a modern japán kerámiák esztétikáját egybegyúrva elhagyjuk az 1280°C – t. Ezt megelőzően műhelyünkbe invitáltunk egy felhívást követően két modellt, aki sok izgalmas meglepetést fog magával hozni. A témát és a részleteket nem bonthatjuk ki előre, de egy kis ízelítővel szolgálhatunk a teljesség igénye nélkül, milyen kiegészítőkkel készülünk fotózni.

Tervezésbe kezdtünk számos elképzelést követve és hosszú idő óta keresett kulturális redundanciák felgyűjtését követően elkezdtünk papírra dolgozni, vásárolni, népviseleti gyűjteményt leporolni és agyagot formálni. Annyit elárulhatunk, hogy az első alkalommal még csak cikként megjelenő tartalmat számos alkotás fogja követni és ezek a művészeti objektként tovább élő tárgyak és gondolatok inkább fognak közelíteni a gasztronómiához és az ikebanához meg egyáltalán a dizájnhoz mint a bonsaihoz…

Jegyzet Shanghaj forgatagából…

Számtalan élmény és abból születő gondolat emléke kavarog műhelyünkben és számtalan felvételt borít virtuális por adattárunkban. Időről – időre elő – elő szedegetünk ezekből és vagy elmélkedünk rajtuk, vagy felhasználjuk őket új munkáinkban. Kína impulzív hatása nem csak az ott tartózkodás ideje alatt ható impressziókban nyilvánul meg és nem csak befogadhatatlanul sok ingert jelent. A folyamatosan hömpölygő tömeg és a különféle zajok szüntelensége viszonylag hamar semleges hatásúvá válik. A hallás szelektálni kezd, a látás mindenen gyorsszűrést végez és kezelhetővé válik a külvilág. A régi és az új világ még mindig interferálódik a városban és modern európai ember gyakorlatilag ahová néz öntudatlanul is emlékeket gyárt és szinte önkéntelenül dokumentál, fotóz és rögzít gondolatokat. A repülőtérről a város szívéig 20 – 50 percünk van átalakulni és feldolgozni az utakon fokozatosan felerősödő ingereket. Először a bambuszsövények, a Podocarpusok jelzik, hogy kontinensváltáson estünk keresztül és aztán a feliratok kezdenek egyre gyorsabban a retinánkon keresztül ellenőrizhetetlen mennyiségben beömleni tudatunkba táblákról, fényreklámokról, kamionokról, útburkolati jelekről és mindenhonnan ahonnan a shanghaji downtown üzenni képes a maga sajátos reklám – grafomániájával. Szürreális motívumként bukkan fel egy – egy európai márka reklámja nagy néha és mindent áthat a nagy tömegben látható emberek sokfélesége. A kosarakban szállított kakasokat biciklire tornyozva toló asszonyoktól kezdve a robogózó konvojokká alakuló fiatalokon át a trendi kirakatembereken tovább, egészen az öltönyös emberekig mindenki úgy hat ránk, hogy egyenként is elfogadnánk bármelyiküket a bennünk élő Kína szimbólumának. A város  folyamatosan lüktet és egy percre nem áll meg semmi. Az angol egy jól használható kommunikációs nyelv Shanghajban bárhol, de azért azt meg kell jegyezni, hogy nem mindenhol könnyű vele érvényesülni. Alapjában véve az emberek segítőkészek mindenhol és ha valaki nem tud segíteni, majdnem biztos, hogy megpróbál segítséget szerezni neked – legyen szó útbaigazításról, taxi szerzésről, étterem keresésről vagy bármiről. Könnyen megérthető, ha ebben a világban mást jelent az egyediség vagy éppen a sorozatgyártás fogalma, hiszen ha teszem azt egy pólóból valaki legyárt mondjuk 1 millió darabot, azt a piac úgy szívja fel mintha egy pohár vizet öntöttünk volna a kútba. Nyoma vész és esélyed sincs arra, hogy találkozz valakivel akin ugyan az a póló van. Szóval a tömeg cikk és az azt viselő ember is egyéninek tekinthető és itt alighanem semmit nem ér az egyediségért tett erőfeszítés.

A streetfood és az éttermek gasztro világa esztétikailag lenyűgöző és bármilyen ételt látunk olyan jó a külcsín, hogy legszívesebben mindent végigennénk a menüből vagy az étlapról de az ízek úgymond nem hasonlítanak a látványhoz, minden falat olyan mint egy zsákbamacska az ízlelőbimbóknak. Persze a város turisztikai látványosságként fel is van készülve arra, hogy így várja a látogatókat de ha olyan helyen szereznénk be élelmiszert ahol nem számítanak turistákra, egy másik világ kezdődik. Minden azzal indul, hogy az eladótól a vásárlókig mindenki téged kameráz a telefonjával és harmadszor már meg sem lepődsz, hogy melléd áll egy vadidegen szelfizni, hogy legyen egy ilyen fotója is. Ahogyan Európában sikk ázsiai arcokkal reklámozni egy terméket, legyen az divat, kozmetikum vagy elektronikai termék, úgy Kínában is sikk európai arcokkal reklámozni. Érdekes hatást kel Kínában egy szőke európai sztármodell egy gigantikus reklámon, mint ahogyan mi is érdekes hatást keltünk, mikor turistaként angol feliratokat fotózunk. Más kérdés, hogy mi többnyire a helyesírásból adódó komikumok születését produkáljuk ezek megörökítésével és kár is elmagyarázni ott miért nem jól van írva valami.

Nappal a városban járva teljesen normális a tömegben amolyan flash mob – ra hasonlító táncoló csoportokba belefutni. Valójában nem flash mob csapdába kerülünk ilyenkor, hanem magnóból szóló zenékre tanult koreográfiákat eltáncoló emberekbe. A mobilárusok azonnal ráúsznak az ilyen helyzetekre és a bámészkodóknak azonnal nyílik lehetőségük szelfibotot, jégkrémet, vagy üdítőt venniük – ha éppen nincs szükségük telefonra illeszthető cuki színes műanyag állatkákra.

Recent Projects